Ja fa uns dies de la notícia de la
destitució de Josep González Cambray de la conselleria d’Educació. Ara ja estic
jubilat, però he treballar 36 anys com a mestre de primària. En tots els meus
anys de docència he conegut 11 consellers d’educació. Del que en tenia pitjor record era Ernest Maragall. En el seu moment ja li havia dedicat algun comentari en aquest mateix blog. Però puc dir que en J. G. Cambray l’ha
superat. Ha estat poc més de dos anys en el càrrec, ens el que ha sabut
posar-se a tots els ensenyants, sindicats i també a moltes famílies en contra.
El pitjor de tot ha estat el seu tarannà poc dialogant i la seva actitud
constant de ordeno i mano.
Com moltes vegades passa en molts
consellers, la seva formació acadèmica no té res a veure en les àrees en les
que ha de prendre decisions. Reconec que segurament el que cal per ser
Conseller són coneixements de gestió, però també és important tenir experiència
sobre els àmbits que cal gestionar.
Faig una mica de repàs de les
seves decisions més polèmiques. Segurament la més sonada ha estat l’avançament
de l’inici de curs. Una polèmica del tot inútil que no resolt res, i que l’únic
que aconsegueix és posar-se a tot el professorat en contra. Avançar una setmana
l’inici de curs no resolt el problema de la conciliació familiar. Si es vol
avançar en aquesta qüestió cal posar sobre la taula molts més elements, però la
solució no està en el canvi d’uns pocs dies del calendari escolar. És un tema
molt complex que no es resolt només des de l’escola.
Amb les seves declaracions i
formes d’actuar només ha aconseguit desprestigiar al col·lectiu dels mestres.
En cap moment ha defensat la seva tasca. Ja fa massa temps que no es fa res per
prestigiar una professió que és cabdal pel futur dels ciutadans del país. Tenim
mala peça al teler.
Hi hagut molta retòrica buida en
la defensa del català en l’ensenyament. S’han aprovat algunes lleis que suposadament
defensen la utilització del català a l’escola, però res d’efectiu. Les escoles
en que el jutge imposa el 25 per cent de castellà han d’acatar les sentències,
i el català cada vegada està més arraconant en les aules i els patis i poc s’ha
fet per saber quina és la realitat, i posar-se a treballar per revertir una
situació cada dia més preocupant. Es parla molt de que la immersió és
innegociable, però potser cal re-pensar tot, immersió inclosa. Però no ho
farem. Costa massa. Vol dir pensar i treballar, i no sembla que estiguem
disposats a fer-ho. Resulta més fàcil fer una declaració rere l’altra encara
que sigui sense contingut.
Tenim una conselleria que es deixar
manar pels lobbies que defensen els seus interessos i no els de la societat,
amagats darrere informes i estudis. El més conegut de tots és la Fundació
Bofill. Ja fa temps que és així. Aquest són els que manen i imposen les seves
maneres de pensar a la conselleria i als mitjans i, a vegades, també als
mestres i a la societat.
I per acabar, ja portem massa anys
en el que Departament omple a la professió educativa d’imposicions
burocràtiques creixents, que ocupen el temps de molts docents en lloc del que
és la seva tasca essencial que és ensenyar. Abans de proposar quelcom cal
pensar quin benefici comporta per la formació dels alumnes, ja que omplir molts
formularis per l’administració s’acaba convertint en una pèrdua de temps que en
poc ajuda als alumnes que haurien de ser l’objectiu prioritari.
Avui acaba el curs i la nova
consellera porta pocs dies al capdavant del Departament. Té molta feina pel
davant per engegar el nou curs, i començar a revertir tot el que la gestió del
nefast senyor Cambray ha empitjorat. Ho sento molt i, malgrat que ja m’agradaria,
no soc gens optimista que canviïn massa les coses. M’agradaria molt
equivocar-me.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada