diumenge, 26 de desembre de 2010

A voltes amb l'informe PISA

Fa uns anys quan es van fer públics els resultats de l'informe PISA es va crear un estat d'alarma sobre el nostre sistema educatiu. Ara en canvi s'ha creat un estat de satisfacció. Segurament ni en un cas ni en altre hi havia per tant.

És cert que l'informe PISA és un informe que genera molts interrogants en la forma que està fet, però ja que el tenim, el millor que podem fer és utilitzar-lo en allò que ens pot ser útil.

Es bo comptar amb avaluacions externes al sistema i que aquestes siguin útils per posar-lo en qüestió i cercar metodologies de millora, però tampoc cal sacralitzar aquests resultats, ja que en tres anys tampoc ha donat temps per fer tantes meravelles que puguin justificar aquests canvis que per altra banda tampoc han estat tan espectaculars.

Ens hem de posar contents i ser optimistes, sobre tot, pensant que als nostres centres educatius hi ha una bona colla de professionals que treballem molt i que procurem treure el millor dels nostres alumnes per tal que siguin capaços d'arribar al màxim de les seves potencialitats.

Assolir una bona capacitat en comprensió lectora és un dels aspectes més cabdals en l'aprenentatge dels joves, ja que exerceix una gran influència en el seu progrés en la major part de les àrees educatius, així com, en la comprensió del món que l'envolta i en la seva vida quotidiana futura.

A la nostra escola és un aspecte que ens preocupa, o potser he de dir millor que ens ocupa, i que en les reunions periòdiques de l'equip docent en parlem i posem sobre la taula els resultats i les nostres observacions a l'aula cercant estratègies i propostes d'activitats que ajudin als nostre alumnat a millorar-la.

Però les diferències de resultats segons l'origen de l'alumnat, així com en els baixos nivells en els alumnes repetidors és una data preocupant de l'informe PISA, així com en el dia a dia en les aules. Els alumnes de bon nivell moltes vegades progressen sols i no ens preocupen massa, però aquests altres s'estanquen i necessiten d'esforços addicionals i els retalls econòmics i de recursos deguts, en part, a la crisi econòmica, no ajudaran a superar aquestes diferències.

Una de les accions prioritàries del nou govern segons va afirmar Artur Mas en el seu discurs d'investidura i també al llarg de la campanya és reduir la xifra de fracàs escolar, però en cap moment ha explicat com. Esperarem a veure si ho explica aviat.

 

Podeu trobar a la xarxa més apunts sobre els resultats PISA 2009:

 

Els per quès de l'informe PISA

Informe PISA

Millorem, però això només és el
principi

PISA 2009: res de nou

La torre esbiaixada de PISA

Els resultats de l'informe PISA 2009

PISA: Oscil·lacions, sí; tendències
clares, no

A mode de balanç

Malgrat estar jubilat des de fa 4 anys, encara segueixo les notícies relacionades amb el món educatiu. Tot just acaba un curs que no deu hav...