diumenge, 24 d’abril del 2011

Notes d'opinió

 

El passat diumenge el programa 30 minuts de TV3 va estar dedicat a l'educació amb un reportatge on es mostraven experiències d’Estats Units i de Finlàndia i comentaris sobre les mateixes d'alguns experts d'aquí.

Aquestes experiències posen l’accent de la millora en el professorat i en la tria dels professors i en el paper fonamental de les direccions i dels equips directius com a líders dels equips docents. També van presentar una escola que actualitzava a diari la seva web amb informació constant dels alumnes i els seus progressos. Estic convençut que encara no li hem tret tot el suc possible a les noves tecnologies com a forma de comunicació amb les famílies.

A Finlàndia es mostraven aules amb molt pocs alumnes. Allà la professió de mestre, és una professió molt reconeguda socialment i a la que hi accedeixen els millors. En els barris amb més problemes d'immigració construeixen la millor escola. L'alumne passa tota la primària (6 anys) amb el mateix mestre i gairebé l'imparteix totes les matèries que suposa un coneixement molt aprofundit de l'alumne. Un lema important és que cap alumne pot quedar enrere, tots han de tirar endavant, amb les ajudes que calgui. Solucionar els problemes d'aprenentatge individuals és vital.

Veure i escoltar el reportatge planteja unes qüestions i convida a fer algunes reflexions:

  • Què fer amb un centre que no dóna bons resultats ?

  • Per què hi ha escoles que no funcionen ? I què es pot fer per tal que funcionin i els seus alumnes assoleixin bons resultats ? Aquesta és una qüestió sobre la que ja fa temps que es parla. De fet hi ha estudis que determinen quines actuacions fa diferents una escola amb bons resultats i amb mals resultats, però després les conclusions d'aquests estudis no es porten a la pràctica.

  • Què és millor una avaluació externa dels centres o una avaluació interna ? A vegades és té la sensació d'excessiu control governamental de les escoles amb moltes proves. Tanta avaluació sobre el sistema és bona, serveix per millorar ?

  • El nostre país pateix un dèficit de directors preparats. Venim d'una tradició de directors com a representant dels treballadors i és difícil passar a un altre tipus de model. Fa anys que s'intenta, però no s'avança. Hi ha un rebuig i una resistència enfront als directors de carrera, però per altra banda pocs mestres volen exercir el càrrec de director. És una tasca difícil i amb poques compensacions i per la que cal preparació.

Ens cal reflexionar sobre el model educatiu que volem. No podem anar copiant d'altres llocs. Tampoc podem anar donant tombs i discutint sobre temes banals: la sisena hora, el calendari escolar, l'uniforme. Com diu el director de l'institut-escola Jacint Verdaguer el nostre sistema educatiu depèn massa de casualitat i l'educació és massa important perquè sigui així. És imprescindible que la societat i l'entorn més immediat tingui confiança en l'escola

Què ha dit la xarxa sobre el programa:

 

 

Bye, bye Cambray.

  Ja fa uns dies de la notícia de la destitució de Josep González Cambray de la conselleria d’Educació. Ara ja estic jubilat, però he trebal...