Ja fa temps que les notícies que
ens arriben des del món educatiu no son gens positives. Un parell de les
darreres que està generant un cert rebombori són el baix nivell de comprensió
lectora dels alumnes catalans, i la poca afició lectora d’una part important dels
mestres. De fet, diria que no son cap novetat, però no per això deixen de
generar alarma.
Podem considerar que hem desterrat
l’analfabetisme, però persones amb baix nivell de comprensió es converteixen en
analfabetes funcionals. Saben llegir, però no entenen el que llegeixen. De fet,
penso que algú que té problemes de compressió lectora és molt segur que en
tingui per entendre els missatges orals d’una certa complexitat. Aquests tipus
de dificultats comporten problemes per entendre la realitat que els envolta. En
definitiva, estem omplint el país de ciutadans amb una limitada comprensió del
món i, per tant, fàcilment manipulables. En tenim un exemple amb les darreres
campanyes electorals, campanyes farcides de missatges senzills i més centrades
en desqualificar als adversaris que en explicar el projecte de cadascú.
Si no hi posem remei amb
celeritat abocarem el país cap el que molts desitgen, un país de ciutadans sense
opinió que només entenguin consignes senzilles i poca cosa més.
“Una lletra no sembla res, és
una cosa humil, però unida a d’altres formen paraules, les paraules formen
textos, i els textos pensaments”
Jaume Plensa
Malauradament els infants amb
baix nivell de comprensió són capaços de llegir lletres, paraules i textos,
però no són capaços de comprendre els pensaments que hi ha darrera d’aquests
signes lingüístics i, per tant, no accedeixen a la comunicació humana que és el
més important del llenguatge. Pensem-hi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada