dissabte, 10 de juny del 2023

Sense comprensió lectora, on queda l'educació?

 

Ja fa temps que les notícies que ens arriben des del món educatiu no son gens positives. Un parell de les darreres que està generant un cert rebombori són el baix nivell de comprensió lectora dels alumnes catalans, i la poca  afició lectora d’una part important dels mestres. De fet, diria que no son cap novetat, però no per això deixen de generar alarma.

Podem considerar que hem desterrat l’analfabetisme, però persones amb baix nivell de comprensió es converteixen en analfabetes funcionals. Saben llegir, però no entenen el que llegeixen. De fet, penso que algú que té problemes de compressió lectora és molt segur que en tingui per entendre els missatges orals d’una certa complexitat. Aquests tipus de dificultats comporten problemes per entendre la realitat que els envolta. En definitiva, estem omplint el país de ciutadans amb una limitada comprensió del món i, per tant, fàcilment manipulables. En tenim un exemple amb les darreres campanyes electorals, campanyes farcides de missatges senzills i més centrades en desqualificar als adversaris que en explicar el projecte de cadascú.

Si no hi posem remei amb celeritat abocarem el país cap el que molts desitgen, un país de ciutadans sense opinió que només entenguin consignes senzilles i poca cosa més.

Una lletra no sembla res, és una cosa humil, però unida a d’altres formen paraules, les paraules formen textos, i els textos pensaments

Jaume Plensa

Malauradament els infants amb baix nivell de comprensió són capaços de llegir lletres, paraules i textos, però no són capaços de comprendre els pensaments que hi ha darrera d’aquests signes lingüístics i, per tant, no accedeixen a la comunicació humana que és el més important del llenguatge. Pensem-hi.



Bye, bye Cambray.

  Ja fa uns dies de la notícia de la destitució de Josep González Cambray de la conselleria d’Educació. Ara ja estic jubilat, però he trebal...